Heb je een toffe job in het vizier? Dan komt het erop aan de aandacht van je (hopelijk) nieuwe werkgever of rekruteerder te trekken met een sterke sollicitatiebrief. Maar hoe doe je dat?
Weet je niet goed hoe te beginnen aan je sollicitatiebrief? Blijft je pagina maagdelijk wit? Hierbij 7 goudgele tips die je wel op weg helpen.
Rekruteerders en werkgevers moeten zich door heel wat sollicitatiebrieven worstelen. Een ellenlang epistel nodigt dan ook niet echt uit tot lezen. Resultaat? Je boodschap gaat hopeloos verloren. Hou dat in gedachten als je schrijft. Maak het je lezer gemakkelijk. Hou je brief kort en beperk je tot relevante informatie. Vermeld ook altijd voor welke functie je solliciteert. Grote ondernemingen hebben dikwijls meerdere openstaande vacatures.
Waarom zou iemand je brief en het bijhorende cv moeten lezen? Maak dat meteen duidelijk. Vergeet saaie introducties als: ‘Ik zag uw jobadvertentie voor de functie van … en stuur u daarom deze brief.’ Imponeer meteen met een originele opener. Waarom je voor deze functie solliciteert bijvoorbeeld. Hoe je denkt je werkgever-in-spe te kunnen helpen. Geef de lezer in elk geval zin om verder te lezen.
Even geen inspiratie? Een online search levert je zeker enkele voorbeeldbrieven. Maar pas daarmee op: ze staan vol clichés en saaie formuleringen. Rekruteerders en werkgevers zijn die standaard brieven hopeloos beu. Je maakt er dan ook geen goede indruk mee. Schrijf eerder vanuit je persoonlijke motivatie en hanteer een actief woordgebruik.
Alle praktische info over je opleiding en werkervaring staat in je cv. Val daarom niet in herhaling. Je sollicitatiebrief is de plek om persoonlijk te worden. Om verwezenlijkingen en succesvolle projecten concreet (en kort) toe te lichten. Om interessante voorstellen/oplossingen te lanceren. Zo krijgt je sollicitatie persoonlijkheid en spring je eruit.
Even een belangrijke dienstmededeling. Je sollicitatiebrief gaat eigenlijk helemaal niet over jou. Alles draait om hoe jij met je capaciteiten, vaardigheden en ervaringen het team van je potentiële werkgever kan versterken. Toon daarom aan dat je meedenkt. Bestudeer de vacature. Misschien heb je interessante ideeën voor de functie? Of hanteer je een bepaalde werkwijze die interessant zou kunnen zijn voor de onderneming?
Hoe vind je informatie over het bedrijf? Start met online research!
Uiteraard wil je met je brief de rekruteerder of werkgever aanzetten tot actie. Maak dat ook duidelijk en vraag er gewoon naar. Vermijd standaard zinnen als: ‘Ik kijk uit naar een persoonlijke kennismaking.’ Geef je lezer ook écht een reden om contact met je te nemen. Om ideeën die je eerder al aangaf te bespreken bijvoorbeeld.
Twijfel je over je schrijftalent? Laat je brief (en het bijhorende cv) zeker nalezen, liefst door enkele personen. Zo ben je er zeker van dat er geen taal- en/of schrijffouten in staan. Dat is dé ultieme afknapper voor je lezer.
Solliciteer je bij een interimkantoor? Ook dan is je begeleidende sollicitatiebrief van levensbelang! Overtuig de uitzendconsulenten van je capaciteiten en motivatie. Zij zijn namelijk je goudgele ticket naar de job van je leven.
Algemeen besluit? Je sollicitatiebrief is dé kans om eruit te springen en indruk te maken. Kort en krachtig. Maak rekruteerders en werkgevers nieuwsgierig om je te ontmoeten. Meer weten over hoe je een succesvol cv opstelt? Je leest het hier.
Veel succes!
En … Enjoy your (new) Job!
Buig je in detail over je cv en sollicitatiebrief. Zijn die overtuigend genoeg? Wij geven je wat inspiratie.
Ben je op zoek naar je volgende uitdaging? Met een sterk cv maak je direct een onvergetelijke indruk.
Je CV is vaak het eerste dat ze van je zien, dus het moet direct de juiste indruk maken.
Buig je in detail over je cv en sollicitatiebrief. Zijn die overtuigend genoeg? Wij geven je wat inspiratie.
Ben je op zoek naar je volgende uitdaging? Met een sterk cv maak je direct een onvergetelijke indruk.
Je CV is vaak het eerste dat ze van je zien, dus het moet direct de juiste indruk maken.