Nieuwe technologieën creëren hogere verwachtingen
Deze boeiende ontwikkelingen doen de druk op dienstverleners in de arbeidsmarkt toenemen, maar bieden hen ook nieuwe mogelijkheden. In het rekruteringsproces van vandaag zit de kandidaat in de driver’s seat: hij beslist voor welke werkgever hij aan de slag wil gaan, en niet andersom. Als werkgever of dienstverlener is het dus een slimme zet om te investeren in contacten en relaties, een sterke branding en een uitstekende candidate experience. Intuïtie en buikgevoel maken plaats voor beslissingen op basis van data, facts & figures.
In de oorlog om talent blijken kandidaten verrassend veel te weten over potentieel toekomstige werkgevers. In deze dynamische markt is het voor bedrijven dan ook essentieel om competitief en top of mind te blijven. Ook hier kunnen nieuwe technologieën een belangrijke bijdrage leveren, zoals chatbots, recruitment management tools of video assessment. En omdat de klassieke jobomschrijving bij vacatures stilaan uitdooft, kunnen dergelijke nieuwe tools de zoektocht naar de gewenste skills en vaardigheden bij nieuw talent vergemakkelijken.
Naar een gepersonaliseerde hr-aanpak bij aanwerving
Welke verwachtingen hebben kandidaten op het vlak van personalisering tijdens het rekruteringsproces? Bij een candidate journey – ofwel de weg van het lezen van een vacature tot de eerste werkdag – horen een maximaal aantal digitale contactmomenten waarbij een hr-dienstverlener (al dan niet samen met de opdrachtgever) een kandidaat doorheen het aanwervings- en selectieproces gidst. Deze aanpak zorgt voor een echte win-winsituatie: de kandidaat wordt comfortabel doorheen het sollicitatieproces geleid, en de dienstverlener/opdrachtgever verzamelt een massa interessante data over de kandidaten. Die data kunnen later handig van pas komen om vacatures op maat voor te stellen.
Conclusie
De samenwerking tussen mens en machine bij rekrutering is een trein die definitief op de sporen staat. Dankzij de automatisering van bepaalde hr-taken zullen hr-medewerkers meer kunnen focussen op hun kerntaken. Werken aan een betere customer intimacy en customer experience maakt hier zonder twijfel deel van uit. En daarvoor worden relationele skills en competenties belangrijker dan ooit tevoren.