Beschikken jouw medewerkers nog over een niet-elektrische bedrijfswagen? Lees dan zeker deze blog. Om de transitie naar duurzame mobiliteit te stimuleren, gelden sinds juli 2023 nieuwe fiscale en sociale regels voor bedrijfsvoertuigen. Sinds 2025 zijn deze regels nog verder aangescherpt. Doel blijft duidelijk: de aanschaf van niet-koolstofneutrale voertuigen ontmoedigen en de overstap naar elektrische wagens aantrekkelijk maken.

Een overzicht van de belangrijkste elementen van de huidige regelgeving.

1. Afbouw fiscale voordelen voor fossiele brandstofwagens

Het fiscaal voordeel voor wagens die rijden op benzine, diesel of andere fossiele brandstoffen neemt af. Het doel is om bedrijven aan te moedigen over te stappen op elektrische wagens. Met volgende regels moet je rekening houden:

Diesel-, benzine- en hybride wagens ...

Besteld tussen 1/1/2022 en 30/6/2023

  • Alle wagens met CO₂-uitstoot besteld tussen 1/1/2022 en 30/6/2023 genieten t.e.m. 2031 een maximale aftrekbaarheid van 100% en een minimale aftrekbaarheid van 50%.

  • Voor wagens met een CO₂-uitstoot van meer dan 200 g/km geldt een minimale aftrekbaarheid van 40%.

  • Voor plug-in hybrides besteld vanaf 1/1/2023 zijn de brandstofkosten (diesel of benzine) maximaal 50% aftrekbaar t.e.m. 31/12/2026.

Besteld tussen 1/7/2023 en 31/12/2025

  • Alle wagens met CO₂-uitstoot besteld tussen 1/7/2023 en 31/12/2025 genieten t.e.m. 2024 een maximale aftrekbaarheid van 100% en een minimale aftrekbaarheid van 50%.

  • Na 2024 vermindert de maximale aftrekbaarheid elk jaar met 25%, tot uiteindelijk 0% in 2028. De minimale aftrekbaarheid verdwijnt volledig na 2024.

  • Ook voor deze wagens geldt t.e.m. 2024 een minimale aftrekbaarheid van 40% bij een CO2-uitstoot hoger dan 200 g/km.

Besteld na 1/1/2026

  • Na 1 januari 2026 zijn wagens met CO₂-uitstoot niet langer fiscaal aftrekbaar. Vanaf dat moment is het fiscaal dus niet meer aantrekkelijk om diesel-, benzine- of hybride bedrijfswagens te bestellen voor je team.

 Elektrische wagens

  • Elektrische wagens besteld voor 1/1/2027 blijven 100% aftrekbaar t.e.m. 2031.

  • Voor elektrische wagens besteld vanaf 1/1/2027 daalt de aftrekbaarheid jaarlijks, tot uiteindelijk 67,5% in 2031.

2. Aftrekbaarheid van laadpalen

De transitie naar elektrische mobiliteit vereist de nodige laadinfrastructuur. Daarom zijn maatregelen genomen om de investering in semi-publieke oplaadpunten fiscaal aantrekkelijker te maken. De installatiekosten voor laadpalen zijn nog tot 31/8/2024 voor 150% aftrekbaar. Sinds 2025 geldt opnieuw de gewone 100% aftrekbaarheid voor professionele laadpalen.

Om van deze kostenaftrek te genieten, moeten de laadpalen aan enkele voorwaarden voldoen:

  • Het moeten slimme laadpalen zijn, waarbij een energiebeheersysteem de laadtijd en het laadvermogen kan aansturen.

  • Ze staan op een publiek toegankelijke plaats, bv. de parking van het bedrijventerrein.

  • Ze kunnen minstens 10 uur per dag gebruikt worden door derden.

  • Ze moeten aangemeld worden bij de FOD Financiën. Zo komen ze in een databank terecht, waar gebruikers de locatie en beschikbaarheid kunnen checken.

  • Ze mogen niet aangeschaft zijn via operationele leasing.

3. Verhoogde solidariteitsbijdrage voor bedrijfswagens 

Gebruiken je medewerkers hun bedrijfswagen ook privé? Dan betaal je als werkgever een solidariteitsbijdrage aan de RSZ, ook wel CO₂-taks genoemd.

De berekening houdt rekening met de CO₂-uitstoot én de brandstofsoort van het voertuig.
Om de vergroening te stimuleren, stijgt de bijdrage voor wagens met een verbrandingsmotor verder, terwijl die voor elektrische wagens minimaal blijft.

In 2025 gelden volgende parameters:

  • Indexatiecoëfficiënt: 1,5948

  • Minimale maandelijkse bijdrage: ongeveer € 23,41

  • CO₂-multiplier (voor wagens besteld vanaf 1/7/2023): 2,75

Elektrische wagens blijven de voordeligste keuze, zowel voor werkgever als werknemer.

4. Voordeel van alle aard (VAA) voor bedrijfswagens

Wanneer een werknemer zijn bedrijfswagen ook privé gebruikt, beschouwt de fiscus dit als een belastbaar voordeel van alle aard.
De hoogte ervan hangt af van de CO₂-uitstoot, cataloguswaarde en leeftijd van de wagen.

Vanaf 2025 is het referentie-CO₂-percentage opnieuw verlaagd:

  • 71 g/km voor benzine, LPG en aardgaswagens

  • 59 g/km voor dieselwagens

Omdat de gemiddelde uitstoot van het Belgische wagenpark verder daalt, stijgt het belastbaar voordeel voor klassieke wagens automatisch.
Voor benzine- en dieselwagens betekent dit dat het VAA in 2025 gemiddeld 10 à 20% hoger ligt dan vorig jaar.

Voor elektrische wagens blijft het VAA daarentegen laag, aangezien hun CO₂-uitstoot = 0 g/km.

Werkgevers die nog fossiele wagens aanbieden, zullen hun werknemers dus een fors hoger voordeel van alle aard moeten toerekenen.

5. Mobiliteitsbudget wordt verplicht vanaf 2026

Een belangrijke nieuwigheid: vanaf 1 januari 2026 wordt het aanbieden van een mobiliteitsbudget verplicht voor werkgevers die bedrijfswagens voorzien.
Dit budget kan werknemers de vrijheid geven om te kiezen tussen:

  • een (elektrische) wagen,

  • duurzame vervoersmiddelen (fiets, trein, deelauto …),

  • of een gedeeltelijke cashvergoeding.

Vooruitdenken in 2025 is dus essentieel om deze omschakeling soepel te laten verlopen.

Bedrijfswagens als rekruteringstroef  

Een bedrijfswagen blijft een sterke troef in de war for talent.
Voor functies zoals accountmanagers, consultants, service- of onderhoudsmedewerkers is het vaak een vanzelfsprekend deel van het loonpakket.

Een elektrische wagen biedt vandaag extra aantrekkingskracht:
je toont als werkgever dat je duurzaam, toekomstgericht en maatschappelijk bewust bent — precies de waarden waar jongere generaties veel belang aan hechten.

Een versnelling hoger schakelen met je bedrijf?

Asap helpt om de juiste talenten te vinden, zowel op interimbasis als via een vast contract. Start jouw rit naar succes en duurzaamheid vandaag nog en contacteer ons voor meer informatie!

Neem contact op

Meer blogartikels lezen