Hoe voelt de Belg zich op de werkvloer? Kan hij of zij helemaal zichzelf zijn? Toont hij zijn humeur en uit hij zijn mening? ASAP schakelde het onafhankelijke onderzoeksbureau ivox in voor een bevraging. De resultaten zijn … verrassend.
Jezelf zijn op het werk: het klinkt vanzelfsprekend. Voor de ondervraagde Belgen betekent het vooral drie dingen: flexibiliteit in de indeling van je werkdag, je humeur (positief of negatief) kunnen uiten en je mening mogen delen. Het overgrote deel van de ondervraagden (86,9 %) ziet er de voordelen van in om zichzelf te zijn op de werkvloer. Ze hebben naar eigen zeggen meer plezier op het werk (39,3 %). Dat leidt tot betere resultaten (36,4 %) en meer creativiteit (33 %).
We durven ons te uiten …
81,8 % van de ondervraagden geeft aan zichzelf te zijn op het werk. De Vlaming voelt zich met 86 % iets comfortabeler dan de Waal (76 %). Opvallend: de Belg vermijdt gesprekken over diepgaande, persoonlijke onderwerpen. Ongeveer de helft (46 %) praat liever over koetjes en kalfjes met collega’s. Ook interessant: vrouwen (48 %) zijn vaker geneigd om belangrijke dingen over hun privéleven te delen dan mannen (36 %).
… tot de baas daar is!
Uit het grootschalige onderzoek blijkt ook dat de helft van de Belgen (52,5 %) zichzelf niet durft te zijn in nabijheid van de baas.
17 % wikt en weegt zijn woorden met de baas in de buurt.
1 op 3 denkt dat de chef het niet apprecieert wanneer hij te veel zichzelf is.
40 % van de Belgen vindt het niet kunnen dat een leidinggevende in zijn persoonlijke kaarten laat kijken.
De leeftijd van de medewerker is bepalend voor het gedrag ten opzichte van de baas. Hoe jonger de werknemer, hoe meer hij zichzelf wil zijn.
“De resultaten rond de beleving van medewerkers naar leidinggevenden zijn treffend voor de uitdagingen waar werkgevers mee geconfronteerd worden”, zegt VUB-professor Elke Van Hoof. “Zeker in een tijd waarin we de leidinggevenden steeds meer als sleutelfiguur zien voor werkplezier … Want hoe kunnen leidinggevenden tijdig ingrijpen wanneer iemand langzaam maar zeker zijn werkplezier verliest maar dat niet uit? Hierin hebben zowel leidinggevenden als medewerkers begeleiding nodig.”
Authenticiteit is een topprioriteit
Wie niet helemaal zichzelf kan zijn op de werkvloer, overweegt vaker om van job te veranderen. Net daarom is authenticiteit op de werkvloer zo belangrijk. Jonge medewerkers drukken meer dan ooit een stempel op de bedrijfscultuur van morgen. Ze willen acceptatie en waardering. Ze kiezen steeds meer voor een organisatie waar werkplezier boven winst staat. En dat is positief. “Want autonomie, zingeving en betrokkenheid zijn de magische ingrediënten voor meer fun én een betere return on investment voor bedrijven. In combinatie met een open feedbackcultuur komt dat de creativiteit en productiviteit van de medewerkers ten goede”, besluit Elke Van Hoof.