Het klinkt waarschijnlijk heel herkenbaar. Je hebt een contact center binnen je bedrijf of biedt callcenter diensten aan. De jobs die je daar aanbiedt krijgen soms, geheel onterecht, te maken met enkele vooroordelen over de job. Eentonig, saai, enkel boze mensen? Absoluut niet! Ontdek hieronder de 5 meest voorkomende mythes, en hoe je deze snel kan rechtzetten bij potentiële nieuwe medewerkers. Samen met Asap vind jij de callcentermedewerkers die met plezier mensen uit de noodhelpen en raad en daad bijstaan!
Mythe 1: “Een contact center? Dat is zo eentonig!”
Euhm, nee hoor! Integendeel zelfs. Werken op een contact center is net enorm veelzijdig. Niet alleen bestaan er verschillende soorten jobs binnen deze sector, geen enkel contact is hetzelfde. Vandaag is het ook zoveel meer dan bellen. Denk maar aan whatsapp, livechats, facebook- en Instagram messenger, e-mails, … Bovendien is werken in een contact center een job met heel wat doorgroeimogelijkheden.
Mythe 2: “De hele dag mensen opbellen om hen iets te verkopen? Neen, bedankt.”
Natuurlijk zijn er outbound salesjobs in contact centers, maar dat is zeker en vast niet het enige. Zoals hierboven reeds gezegd, zijn er tal van verschillende jobs. Mensen helpen die een probleem hebben met hun huishoudtoestel of telecom- en internetverbinding, contact tracing nu tijdens de corona-pandemie, … deze mensen komen dagelijks in contact met mensen die de hulp en kennis nodig hebben van jouw medewerkers. Mensen die in een callcenter werken, zijn eigenlijk superhelden.
Mythe 3: “Elke klant die belt is boos en gaat schreeuwen, dat kan ik mentaal niet aan.”
Hallo Superheld?! Lees nog eens even hierboven, mensen die in een contact center werken helpen mensen en maken hen het leven makkelijker. Natuurlijk zit er hier en daar eens een rotte appel tussen die geen manieren kent. Maar hey, dat heb je in elke job. 99% van de mensen zijn vriendelijk, willen gewoon een antwoord op hun vraag of willen verdergeholpen worden.
Bovendien kan je trainingen en opleidingen aan je medewerkers aanbieden, zodat jouw contact heroes nog straffer worden. Wist je trouwens dat Asap jou kan helpen met deze opleidingen?
Mythe 4:“Ik heb geen zin om als kippen in een batterij op elkaar gepakt te zitten op zo’n luide vloer.”
Het is helemaal not done om als kip op elkaar gepropt te zitten, en hetzelfde geldt voor contact center medewerkers. Een ruim bureau, top contact met collega’s, vaak ook nog een ontspanningsruimte, what’s not to like. Wist je trouwens dat sommige customer contact centers hun medewerkers van thuis laten werken? Zo draag je extra bij aan het werkgeluk én een ideale balans tussen werk en privé van jouw medewerkers. Check!
Mythe 5: “Ik wil graag bijleren en groeien, daar biedt een contact center me niet genoeg mogelijkheden.”
Na het lezen van bovenstaande, kan je deze laatste mythe zeker en vast zonder problemen counteren. Er zijn verschillende opleidingen (zelfs voor mensen zonder diploma), training, doorgroeimogelijkheden, ... werken in jouw contact center is gewoon TOP!
Op zoek naar die contact center superhelden die jouw klanten met veel plezier bij staan? Heb je nog vragen? Neem even contact op met onze collega’s van Asap Customer Contact (of kortweg Call).