Het is vandaag de 5de dag van de callcenter medewerker. Alweer een “dag van” zou je denken, maar jobs in een callcenter krijgen soms, geheel onterecht, te maken met enkele vooroordelen over de job. Eentonig, saai, enkel boze mensen? Absoluut niet! Ontdek hieronder 5 mythes, die we met plezier even rechtzetten. Haal die supermancape maar uit de kast, want als callcentermedewerker red jij mensen uit de nood en sta jij mensen met raad en daad bij.

Mythe 1: “Een contact center? Dat is zo eentonig!”

Euhm, nee hoor! Integendeel zelfs. Werken op een contact center is net enorm veelzijdig. Niet alleen bestaan er verschillende soorten jobs binnen deze sector, geen enkel contact is hetzelfde. Vandaag is het ook zoveel meer dan bellen. Denk maar aan whatsapp, livechats, facebook- en Instagram messenger, e-mails, … Bovendien is werken in een contact center een job met heel wat doorgroeimogelijkheden.

Mythe 2: “De hele dag mensen opbellen om hen iets te verkopen? Neen, bedankt.”

Natuurlijk zijn er outbound salesjobs in contact centers, maar dat is zeker en vast niet het enige. Zoals hierboven reeds gezegd, zijn er tal van verschillende jobs. Neem hier maar even een kijkje om de verscheidenheid zelf te ontdekken. Mensen helpen die een probleem hebben met hun huishoudtoestel of telecom- en internetverbinding, contact tracing nu tijdens de corona-pandemie, … Je komt dagelijks in contact met mensen die jouw hulp en kennis nodig hebben. Mensen die in een callcenter werken, zijn eigenlijk superhelden.

Mythe 3: “Elke klant die belt is boos en gaat schreeuwen, dat kan ik mentaal niet aan.”

Hallo Superheld?! Lees nog eens even hierboven, mensen die in een contact center werken helpen mensen en maken hen het leven makkelijker. Natuurlijk zit er hier en daar eens een rotte appel tussen die geen manieren kent. Maar hey, dat heb je in elke job. 99% van de mensen zijn vriendelijk, willen gewoon een antwoord op hun vraag of willen verdergeholpen worden.

Bovendien krijg je trainingen en opleidingen, zodat jij als contact hero nog straffer wordt.

Mythe 4:“Ik heb geen zin om als kippen in een batterij op elkaar gepakt te zitten op zo’n luide vloer.”

Het is helemaal not done om als kip op elkaar gepropt te zitten, en hetzelfde geldt voor ons als contact center medewerkers. Een ruim bureau, top contact met collega’s, vaak ook nog een ontspanningsruimte, what’s not to like. Wist je trouwens dat sommige callcenter medewerkers zelfs van thuis kunnen werken? Dus werken met ook voor jouw werkgeluk én een ideale balans tussen werk en privé, check!

Mythe 5: “Ik wil graag bijleren en groeien, daar biedt een contact center me niet genoeg mogelijkheden.”

Na het lezen van bovenstaande, is het jou al wel duidelijk dat deze stelling een mythe is. Er zijn verschillende opleidingen (zelfs voor mensen zonder diploma), training, doorgroeimogelijkheden, ...

Wil je graag meer weten over de superhelden job als callcenter medewerker? Heb je nog vragen? Neem even contact op met onze collega’s van ASAP Customer Contact (of kortweg Call). Je vindt ze op Facebook, Instagram, of via call@asap.be.

Vind jouw droomjob.

Ontdek ons aanbod

Meer blogartikels lezen