Waarom werken als administratief medewerker via Asap

Simpel: we helpen je aan een topjob! Dankzij de professionele begeleiding van Asap vervul jij binnenkort een boeiende, administratieve functie in precies dat bedrijf en die sector die je liggen. Want wij zijn pas tevreden als we dé perfecte match voor jou en de werkgever vinden.

Wat is een administratief medewerker?

Het sympathieke, eerste aanspreekpunt voor klanten. Het vrolijke gezicht – of de aangename stem – van het bedrijf. Dat ben jij! Je neemt telefoontjes met het nodige enthousiasme aan. Je werkt verslagen uit, verstuurt brieven, verwerkt bestelbonnen en facturen. Op je eentje of in team. Voor jou is het simpelweg a piece of cake. Want als administratief manusje-van-alles verzorg jij het (digitale) papierwerk met plezier en professionaliteit tot in de puntjes. En sta je klanten en andere medewerkers steevast vriendelijk te woord. Een job met veel variatie, in welke sector je dan ook terechtkomt.

Welke types administratief medewerker bestaan er zoal? Hoeveel verdien je gemiddeld? Welke opleiding en vaardigheden heb je nodig? Lees verder voor een antwoord op al je vragen over deze job.

Recente vacatures als administratief medewerker

Front Office Medeweker

Voor Jaguar & Land Rover Hasselt zijn wij op zoek naar een enthousiaste Ambassador (M/V/X) die voor elk van onze bezoekers een onvergetelijke klantenbeleving creëert. Dat start met een oprechte, vriendelijke en gastvrije verwelkoming vanaf het moment dat de klant onze concessie binnenwandelt. Je staat in voor het fysieke onthaal alsook voor het beantwoorden van inkomende telefonische oproepen en online aanvragen. In onze vestiging begeleid je onze klant naar de juiste persoon. Wachtende klanten bezorg je een comfortabele ervaring door hen een drankje aan te bieden in onze lounge. Je bent verantwoordelijk voor de orde en netheid van de showroom en onze wachtruimte. Het proactief nakijken van de koelkast, koffiezetapparaten en tijdschriften behoort tot je takenpakket. De bestellingen van dranken en chocolaatjes neem je ook voor jouw rekening. Daarnaast ben je ook verantwoordelijk voor een pakket van administratieve taken. Je beheert en organiseert de postverdeling en verwerking van de binnenkomende nummerplaten, je voert op een nauwkeurige manier leads in in het systeem, je registreert en ondersteunt testritten, je plant en beheert afspraken en houdt de klantgegevens up-to-date en zorgt voor een eerste aanvulling van administratieve dossiers. Ben jij gepassioneerd door het bieden van een buitengewone klantbeleving en overtref je met jouw uitstraling en gedrevenheid de verwachtingen van onze klanten? Dan nodigen we je van harte uit om te solliciteren.
Hasselt
40

Service Advisor Carrosserie Hasselt

Voor onze concessie in Hasselt zijn wij opzoek naar een service advisor carrosserie. Een service advisor met een hands-on aanpak en de nodige inzichten in het proces van carrosserieherstellingen. Zorg je voor een professioneel vriendelijk onthaal voor onze klanten. Ontzorgen van klanten, een doel waar je dagelijks maximaal voor gaat. Ga je voor een persoonlijke aanpak waarbij je vooral luistert naar de klant zijn wensen zodat zijn verwachtingen duidelijk zijn en steeds kunnen nagekomen worden. Geef je, in het geval dat een Smart Repair mogelijk is, een duidelijk en transparant voorstel aan de klant met hierbij bijhorende vastgelegde kostprijs. Werk je steeds volgens de vooropgestelde processen die een service advisor moet toepassen. Ben je vlot in het gebruik met systemen/programma’s, voor de carrosserieomgeving is dit Planmanager. Ben je in staat ook voor grotere schades al een eerste basis schadecalculatie via Claims 360 (Informex) te maken als het gaat over een verzekeringsdossier. Zorg je voor correcte en goed gecommuniceerde afspraken met klanten, expert, makelaars en interne afdelingen. Beheer je met zorg de planning van de vervangwagens om de mobiliteitsgarantie naar onze klanten te garanderen. Dossierbeheer zonder losse eindjes is voor jou een persoonlijk streven. Sta je open voor administratietaken om het team te ondersteunen.
Hasselt
38

Customer Experience Officer (NL/FR)

Voor onze klant actief in de voedingssector en marktleider in zijn segment zijn we op zoek naar een meertalig bediende. Als Customer Experience Officer ben jij hét aanspreekpunt voor onze klanten in de Belux en sta je garant voor een uitstekende dienstverlening. Je taken en verantwoordelijkheden zijn divers en omvatten: Je fungeert als eerste contactpersoon voor vragen of feedback van klanten en zet alles op alles om hen tevreden te houden. Je verwerkt klantenorders en gerelateerde vragen nauwkeurig. Je begeleidt klanten doorheen het hele traject, van de opstart van de samenwerking tot het opvolgen van klanttevredenheid. Je stelt productielijsten op voor het productieteam en werkt nauw samen met de verantwoordelijke om een vlotte productie te garanderen. Je coördineert transportlijsten, onderhoudt contact met chauffeurs tijdens leveringen en werkt mee aan het optimaliseren van routes. Je bent een ambassadeur voor ons bedrijf en draagt onze waarden met trots uit.
Wijer
40
ALLE JOBS IN ADMINISTRATIE

Administratief bediende, jouw droomjob?

De precieze invulling van jouw job? Die is natuurlijk afhankelijk van de sector, het bedrijf en de afdeling waar je aan de slag gaat. Maar de rode draad is sowieso een administratieve ondersteuning. Op jouw stevige schouders, vingervlugge typtalent en nauwkeurige communicatie kan het bedrijf rekenen. Als administratief bediende zit je gewoonlijk op een vaste werkplek, werk je vaak in team én volgens regelmatige werkuren.

Het administratief werk dat jij bijvoorbeeld op je neemt?

  • Nota’s en verslagen uittypen

  • Klanten onthalen

  • Vergaderzalen voorbereiden

  • Facturen ontvangen en opstellen

  • Brieven versturen

  • Post verdelen

  • Bestelbonnen verwerken

  • Telefoontjes aannemen

  • Mails beantwoorden in naam van het bedrijf of voor collega’s

  • Bestellingen plaatsen


Welk type administratief medewerkers zijn er?

Het vakgebied van een polyvalent administratief bediende is behoorlijk breed. Maar ook in deze functie zijn er tal van specialisaties, al dan niet na de nodige opleidingen:

  1. Management Assistant

  2. Financieel administratief medewerker

  3. Commercieel administratief medewerker

1.     Management assistant

Als je administratieve vacatures doorneemt, zie je je misschien spontaan op de stoel van een management assistant zitten. Wel, in sommige gevallen is dat inderdaad de rol die je binnen een bedrijf inneemt. Al heb je dan vaak een aanvullende opleiding nodig. Jouw sterktes als management assistant? Vlot en efficiënt communiceren, soms in meerdere talen, notuleren, documenten opstellen en afhandelen, en zoveel meer.

2.     Financieel administratief medewerker

Als cijfers nog nét wat meer je ding zijn dan letters, is een functie als financieel administratief medewerker zonder twijfel op je lijf geschreven. Jij helpt namelijk inzicht te verwerven in de financiële situatie van het bedrijf. Concreet gaat het onder meer over het bijhouden van administratieve gegevens in geautomatiseerde systemen zoals de info van debiteuren en crediteuren. Maar ook formulieren voor ziekmeldingen, declaraties, bestellingen, facturen en bankafschriften zijn bij jou in goede handen.

3.     Commercieel administratief medewerker

Liever salesgericht werken? Dan is een job als commercieel administratief medewerker zeker je ding. In deze functie ondersteun je verkopers in je bedrijf door de administratie voor hen te regelen. Van vragen en verzoeken van klanten beantwoorden tot helpen bij de concrete organisatie van hun taken

Waar kan een administratief medewerker aan de slag?

In zowat elk bedrijf en op diverse afdelingen is er nood aan administratief talent. Denk maar aan de personeelsdienst, de logistieke afdeling of de customer service. En dat in ontzettend veel sectoren.

  • Gezondheidszorg: medisch administratief bediende

  • Financiële afdeling van bedrijven: financieel administratief bediende

  • Salesafdeling: commercieel administratief bediende

  • Technische sector: technisch administratief bediende


Medisch administratief bediende 

Een ziekenhuis, dokterspraktijk, revalidatiecentrum, rusthuis of andere plek in de gezondheidszorg. Ook hier spelen administratieve medewerkers een rol. Een cruciale rol zelfs. Want je bent tenslotte met mensenlevens bezig. Patiëntengegevens verwerken, ordenen en up-to-date houden, is in deze functie bijzonder belangrijk. Je komt mogelijk – na een opleiding – ook in contact met medicijnen. Of je staat in voor de verwerking van laboresultaten na staalafnames. Kennis van medische terminologie is in elk geval essentieel. Op sommige plekken is een medisch bachelordiploma vereist. Elders is een algemene administratieve opleiding voldoende.

Financieel administratief bediende 

Boeit de boekhouding van bedrijven je wel? Ideaal, want als financieel administratief bediende buig jij je over het cijferwerk. Alles wat te maken heeft met de kasstroom van je werkgever kan in dit geval tot jouw takenpakket behoren. Van het beheer van uitgaande en inkomende facturen tot het overleg met andere administratieve medewerkers of de financiële afdeling. Ervaring met of een opleiding in boekhoudkundige zaken komen natuurlijk van pas in deze job. Denk dan aan een bachelordiploma gelinkt aan administratie, logistiek of economie óf een algemene opleiding administratief bediende.

Commercieel administratief bediende 

Offertes opmaken, commerciële correspondentie opvolgen, salesmeetings voorbereiden, rapporteren aan leidinggevenden en verkopers, de organisatie van beurzen, opendeurdagen en events ondersteunen … als commercieel administratief bediende klinkt je takenpakket als een behoorlijke boterham. Sowieso heb je voeling met commerciële communicatie of een opleiding in communicatiemanagement. In sommige sectoren is er zelfs de mogelijkheid om je carrière verder uit te bouwen en door te groeien naar verkoper, in- of verkoopverantwoordelijke of de dienst facturatie.

Technisch administratief bediende

Is je technisch inzicht goed ontwikkeld? Dan voel je je ongetwijfeld thuis in een team van technisch administratief bediendes. Jouw werkdoel is vaak gelinkt aan kwaliteitsverbetering binnen het bedrijf. Alle monitortools, systemen en overzichten heb jij in de vingers, eventueel in combinatie met boekhouding en budgetten. Sommige bedrijven zetten je in deze functie zelfs in op de werf om er teams te coördineren of ingenieurs te assisteren.

Wat is het loon van een administratief medewerker?

Hoeveel verdient een administratief medewerker? Veel hangt af van je ervaring in de functie en de sector. Als starter in administratie en secretariaat staat er zowat 2.285 euro bruto op je loonbriefje. Met een viertal jaar ervaring wordt dat 2.637 euro per maand. Na 11 jaar verdien je als administratief bediende gemiddeld 3.071 euro bruto. En na 20 jaar stijgt je salaris tot ongeveer 3.605 euro bruto.

Maar dat is natuurlijk niet alles. Ook in een administratieve functie heb je dikwijls recht op extralegale voordelen. Zo voorzien de meeste bedrijven hun administratieve medewerkers van maaltijdcheques, een eindejaarspremie en/of 13de maand. Meer dan de helft van de mensen die administratief werk verzetten krijgen ook een hospitalisatieverzekering en een woon-werkvergoeding.

Achtergrond en opleidingen voor een administratief medewerker

Heb je een relevant diploma voor de job? Kom je nog maar net kijken op de arbeidsmarkt? Of overweeg je een carrièreswitch? Asap helpt je op weg, wat je ervaring of opleiding ook is.

Voor een job als administratief medewerker heb je in de meeste gevallen geen specifiek diploma nodig, al verwachten sommige werkgevers wel minstens dat je het secundair onderwijs met succes hebt afgerond. Een basiskennis bedrijfseconomie is dan weer wél vaak een vereiste.

Voor administratieve jobs in de hr-sector, logistiek of customer service komt een bachelordiploma in office of logistiek management wel van pas. Maar ook als bachelor in de toegepaste taalkunde of master in meertalige bedrijfscommunicatie heb je voor sommige vacatures een streepje voor.

Vaardigheden van een administratief medewerker

Wil je aan de slag als administratief bediende? Dan zijn dit je sterktes:

  • Je weet van aanpakken, welke administratieve opdracht ze je ook voorschotelen.

  • De klant staat voor jou altijd centraal.

  • Je kan overweg met een variatie aan taken.

  • Je zet vriendelijkheid en efficiëntie voorop. Zowel in het werk dat je voor collega’s als voor klanten verricht.

  • Dagelijks achter de computer? Geen probleem voor jou. En vlot typen vind je een fluitje van een cent.

  • Je kan werken met basisprogramma’s zoals Word, Outlook en Excel.

  • Je spreekt en schrijft goed Nederlands.

  • Eenvoudig rekenwerk schrikt je niet af.

  • Je werkt nauwkeurig en resultaatgericht.

Impact maken met je oog voor detail, digitaal organisatietalent en zin voor variatie?

Solliciteer nu als administratief medewerker!

BEKIJK ALLE ADMINISTRATIEVE VACATURES