Zo vermijd je rugklachten in de bouw | ASAP
Home / Veiligheid / Zo vermijd je rugklachten in de bouw

Veiligheidstips voor:

Zo vermijd je rugklachten in de bouw

Het werk van een bouwvakker is soms heavy. Letterlijk. Vaak bukken en opstaan, cementzakken naar de werf dragen, zware machines hanteren: je rug wordt voortdurend belast, zelfs zonder dat je het merkt. Het is dan ook belangrijk altijd een goede houding aan te nemen. Anders zou je rug ... jou wel eens de rug kunnen toekeren. Want rugklachte in de bouw komen vaak voor! 

Veiligheid op de werf is belangrijk. Ook voor je rug. Voldoende aandacht besteden aan de gezondheid van je rug is een investering op lange termijn. Je voorkomt er rugklachten mee, of erger nog: een chronische pijn of zelfs een blijvende handicap. 

4 gouden tips die rugklachten in de bouw voorkomen 

Of je nu een lichte doos draagt of een zware kist: volg altijd deze 4 tips. Je rug zal je dankbaar zijn! 

  1. Hef nooit te zware objecten 
    Het specifieke KB CAO Bouwbedrijf bepaalt dat voorverpakte materialen die gehanteerd moeten worden in de bouw, maximum 25 kg mogen wegen. Let er dus op dat je nooit in je eentje meer dan 25 kg tilt. 

                           Artikel: Controleer het gewicht van lasten

  2. Deel de last met een collega 
    Is de lading te groot of te zwaar (meer dan 25 kg) om alleen te dragen? Ga dan niet alleen aan de slag. Vraag altijd de hulp van een collega. Maar let op: wanneer twee personen samen tillen, is het maximumgewicht niet 50 kg. De ISO 11228-1 norm gebruikt een factor 0,85. Wat wil zeggen dat twee personen maximum 42,5 kg samen mogen dragen. 

  3. Help je rug een handje 
    Moet je een zware lading verplaatsen? Gebruik daarvoor een transpallet, een karretje of een ander hulpmiddel. Ze staan er voor je, gebruik ze dan ook.  

  1. Vermijd dat je te vaak moet bukken 
    Beschik je over een werkblad of een verstelbare tafel? Gebruik die dan ook zoveel mogelijk om dozen of andere spullen op te leggen. Zo vermijd je dat je je dikwijls moet bukken. 

Hoe til het best een zwaar object?  

Niet alleen wat je tilt is belangrijk, ook de manier waarop je dat doet heeft gevolgen voor je rug. Met deze techniek maak je het je rug een stuk makkelijker. 

  1. Gebruik je beenspieren om te tillen 
    Buig niet voorover, maar hou je rug recht en zak door je knieën. Door je beenspieren te gebruiken, belast je je rugspieren minder. Want wist je dat een gewicht van 15 kg verkeerd optillen de druk op je ruggenwervels doet oplopen tot maar liefst 500 kg? 
             
                           Artikel: Buig door je benen

  2. Ga zo dicht mogelijk tegen het object staan dat je wil optillen. 

  3. Plaats je voeten iets uit elkaar en positioneer ze aan beide zijden van het object. 

  1. Heeft de lading een handvat, zoals bijvoorbeeld een emmer?  
    Neem dat dan in één hand en gebruik je andere hand om op je dij te drukken. Zo blijft je lichaam in evenwicht. 

  1. Is er geen handvat, gebruik dan altijd beide handen om het object op te tillen. 

  1. Sta op door op je benen te drukken, en hou daarbij je rug altijd recht. 

Werk met respect voor je veiligheid 

Je moet het de rest van je leven doen met je rug. Verzorg die dan ook. Moet je veel materialen optillen en verplaatsen en ervaar je daarvan rugklachten? Informeer je dan zeker bij je werkgever. Hij is verplicht voldoende voorzorgsmaatregelen te nemen om elk risico voor zijn werknemers te vermijden.  
 
Enjoy your (safe) Job! 

vind jouw job in de bouw