Buig door je benen | ASAP

Veiligheidstips voor:

Buig door je benen

Een emmer water dragen, een zware doos optillen, een kast verschuiven: tijdens je job kan je je rug behoorlijk belasten. Tenminste, als je niet de juiste techniek gebruikt. Door aandacht te besteden aan hoe je zaken heft, kan je heel wat klachten voorkomen.

Druk, druk, druk

Wist je dat als je een gewicht van 15 kg foutief optilt, de druk op je ruggenwervels kan oplopen tot maar liefst 500 kg? Zelfs een relatief minder zware lading kan dus heel wat schade aanrichten. Het is dus immens belangrijk om altijd correct te heffen, ook minder zware voorwerpen. Want je rug verzorgen, is een investering op lange termijn.

6 gouden regels die elke lading ‘draaglijk’ maken

Rugklachten, chronische rugpijn of zelfs een blijvende handicap voorkomen? Of je nu thuis bent of op het werk, je een lichte doos moet dragen of een zware kist: volg altijd deze 6 regels.

  1. Hef nooit te zware objecten. Weegt het voorwerp meer dan 20 à 25 kg, roep dan hulp in.
  2. Buig niet voorover, maar hou je rug recht en zak door je knieën. Door je beenspieren te gebruiken, (over)belast je je rugspieren niet.
  3. Ga zo dicht mogelijk tegen het object staan dat je wil optillen.
  4. Plaats je voeten iets uit elkaar en positioneer ze aan beide zijden van het object.
  5. Heeft de lading een handvat, zoals bijvoorbeeld een emmer? Neem dat dan in één hand en gebruik je andere hand om op je dij te drukken. Zo blijft je lichaam in evenwicht.
  6. Is er geen handvat, gebruik dan altijd beide handen om het object op te tillen.

Heb je vragen? Stel ze aan onze ASAP-preventieadviseurs. Bel hen op 089 20 14 00 of stuur een mail naar preventieadviseur@asap.be.


Enjoy your (safe) Job!

×
×