Op de ‘Dag van de Medewerker’ – die jaarlijks plaatsvindt op de derde donderdag van april – zetten werkgevers hun management assistants en andere medewerkers in de bloemetjes. Zeker in deze uitdagende tijden van hybride werken, flexibele werkvormen en aandacht voor welzijn, is een originele attentie en een welgemeend compliment meer dan welkom voor heel wat werknemers.

Hoe ontstond het concept van deze dag? En hoe kom je als zaakvoerder of leidinggevende origineel uit de hoek om jouw medewerkers te laten voelen wat zij waard zijn?

Een van oorsprong Amerikaans idee

In 1952 werd in de Verenigde Staten de eerste ‘Secretary’s Day’ gelanceerd. Het doel? Vrouwen motiveren om een loopbaan te starten als secretaresse. In de jaren ’80 waaidde dit concept over naar Europa. In België werd dit via uitzenddiensten geïntroduceerd. De Secretaressedag groeide uit tot een vast moment om secretaresses letterlijk in de bloemetjes te zetten voor hun werk.

Van Secretaressedag naar Dag van de Medewerker

De voorbije decennia is de job van secretaresse ingrijpend gewijzigd — en de benaming eveneens. De functie is geëvolueerd naar all-round medewerkers, soms onder de term ‘management assistant’, maar steeds vaker naar alle medewerkers binnen een organisatie. Vandaar dat de naam ‘Dag van de Medewerker’ is aangenomen: het gaat immers om waardering voor iedereen in de organisatie.

Nieuwe uitdagingen maken de job complexer

Onder invloed van technologische ontwikkelingen, hybride werkvormen, digitalisering van processen, toenemende aandacht voor well-being en veranderende verwachtingen (van de werknemer én de organisatie) zijn de rollen binnen bedrijven niet meer wat ze waren. Geen wonder dat heel wat medewerkers extra waardering verdienen.

Zet je medewerkers in de spotlights

Werken op afstand, hybride teams, veranderende werkmodellen — het maakt het voor iedereen een uitdaging om de motivatie en verbinding op peil te houden. Medewerkers – voor wie sociale interactie, samenwerking en autonomie belangrijk zijn – moeten soms net iets meer inspanning leveren om agenda’s efficiënt te beheren, taken te delegeren en bij te dragen aan de teamdynamiek. Hoe geef je hun motivatie een extra boost?

Inspireer en motiveer hen via originele acties

Er zijn talloze manieren om jouw waardering te tonen of jouw team te bedanken. Wat dacht je van:

  • Organiseer een hybride of live workshop rond gezondheid, mentaal welzijn of beweging: zo combineer je teambinding, persoonlijke ontwikkeling en zorg voor welzijn.

  • Geef een ervaring in plaats van enkel een object: bijvoorbeeld een ticket voor cultuur, een bon voor een creatieve sessie, of een digitaal leerplatform.

  • Herken hobby’s of persoonlijke ontwikkeling: medewerkers die nieuwe interesses ontwikkelden of opleidingen startten, kun je ondersteunen met een opleidingsbudget, cursusvoucher of een geschenk dat hun groei erkent.

  • Start een waarderings- of erkenningsprogramma (ook buiten deze dag): medewerkers kunnen punten verdienen voor bijdragen, samenwerking of innovatie, en inruilen voor beloningen of extra vrije tijd – zo wordt waardering deel van je cultuur.

Gelukkige, betrokken medewerkers zijn essentieel voor het succes van je afdeling of bedrijf. Dus maak er een mooie ‘Dag van de Medewerker’ van! En vooral: bedank je collega’s ook regelmatig op andere dagen. Strooi met complimenten (zoals op complimentendag), organiseer kleine verrassingen, en toon je medewerkers regelmatig hoe hun inspanningen het bedrijf én de klanten vooruit helpen.

Veel succes!

Vind versterking voor jouw team!

Ben jij op zoek naar gemotiveerde en gekwalificeerde versterking van jouw team?

Vind medewerkers

Meer blogartikels lezen