Wat doet een helpdeskmedewerker? | ASAP
Home / Artikel / Wat doet een helpdeskmedewerker?

Wat doet een helpdeskmedewerker?

helpdeskmedewerker

Is klantgerichtheid je tweede natuur. Heb je empathie en logisch denkvermogen te over? Dan is een job als helpdeskmedewerker misschien iets voor jou. Je dag ziet er dan ongeveer zo uit … 

Wat is een helpdeskmedewerker? 

Je bent als helpdeskmedewerker het eerste aanspreekpunt voor klanten. Je staat hen professioneel en vriendelijk te woord, luistert naar hun vragen en registreert alles in een ticketingtool. Wat karakteriseert de ideale helpdeskmedewerker? Inlevingsvermogen, analysetalent, logische redenering en oplossingsgerichtheid natuurlijk. 

Een dag in het leven van helpdeskmedewerker Benjamin 

Benjamin (25) is helpdeskmedewerker bij Call IT Belgium, een informeel en mensgericht contactcenter gespecialiseerd in kennisintensieve klantencontacten. Het verschil met zijn vorige job is opmerkelijk. Via ASAP ruilde Benjamin de koude buitenlucht van de bouwsector in voor de warme omgeving van een helpdesk. Twee jaar later is hij nog steeds overtuigd van die keuze. 

6u

“Ik werk met variabele uren, maar ik sta altijd vroeg op en ga fitnessen. Zo ben ik meteen fris voor de rest van de dag. Na het werk ontbreekt daarvoor vaak de tijd of goesting. Mijn job is fysiek niet zo belastend, maar is mentaal wel intensief. Net voor ik vertrek, check ik mijn werkmails. Dan ben ik op de hoogte van eventuele updates.”     

13u30

“Vandaag start ik in de namiddag. We hebben geen vast uurrooster. Gelukkig krijgen we onze planning drie weken op voorhand. Meestal ben ik al een uur eerder aanwezig. Dan heb ik de tijd om even te babbelen met collega’s, mijn computer op te starten en alle werktools klaar te zetten. Die ontspannen aanloop geeft mij een rustig gevoel.”  

 

15u45

“Om de twee weken hebben we een teamvergadering. Samen met onze coach bekijken we dan de planning en evalueren we de werking. Wat kan er anders en beter? Ieder krijgt inspraak en bepaalde verantwoordelijkheden. Soms is er ook een beetje competitie met de andere teams, maar dan op een leuke manier. Dat zorgt voor een goede dynamiek.” 

 

17u30

 

“Tijd voor pauze. En even helemaal iets anders. Luisteren, babbelen en de meest geschikte oplossingen zoeken … het geeft me wel energie, maar het is best intensief. Medewerkers worden bij Call IT absoluut gewaardeerd. Iedereen kent iedereen en we spreken elkaar ook gewoon met de voornaam aan. De sfeer op de werkvloer is geweldig. Zeker aan de kickertafel!” 

 

22u

“Het zit erop voor vandaag. Niet alle klanten waren even geduldig en vriendelijk. Ik ben moe, maar voldaan! De rit naar huis duurt nog 45 minuten. Gelukkig heb ik in de cafetaria al een lekkere warme maaltijd gegeten. Wanneer ik thuiskom, eet ik nog een stevige boterham, game ik nog even en ga ik naar bed. Maar eerst even de werkmails checken. Mocht het nog niet duidelijk zijn: ik hou van mijn job!” 

 

 

Zie je jezelf al naast Benjamin aan de computer én de kickertafel? Solliciteer dan voor een job als helpdeskmedewerker via ASAP. 

Lees ook

Vind jouw droomjob