10 makkelijke tips om meer te bewegen aan je bureau

10 makkelijke tips om meer te bewegen aan je bureau

Zitten is het nieuwe roken. De waarschuwingen van wetenschappers en specialisten klinken alsmaar luider. We bewegen duidelijk niet genoeg. Maar hoe moet dat ook als je de hele dag achter je computer zit? Hierbij enkele tips om van je bureau een actieve werkplek te maken!

Uren aan een stuk stilzitten aan onze bureaus blijkt niet zonder risico. Door stil te zitten, leggen we namelijk ook onze stofwisseling stil. En de gevolgen daarvan zijn nefast: obesitas, diabetes, osteoperose en hart- en vaatziekten rukken op. Hoog tijd om ons stilzitten te doorbreken!

Werk rechtopstaand

Rechtopstaand werken was meer dan 100 jaar geleden de norm. Iedereen deed het op die manier. En die trend is nu terug in opmars. Een extra motivatie? Hetzelfde werk staand of zittend uitvoeren, maakt al een verschil in energieverbruik van 30%. Waar wacht je nog op?

Wissel af

De hele dag rechtopstaand werken is niet altijd een optie. Bij precisiewerk is het net belangrijk om comfortabel neer te zitten (in een goede ergonomische houding welteverstaan). Wissel dus regelmatig af. Doe enkele klussen rechtopstaand. Ga zitten voor jobs waarbij je je moet concentreren. En vergader met collega’s terwijl je samen door het gebouw stapt.

Breng dynamiek in je kantooropstelling

Maak het jezelf niet te gemakkelijk. Installeer je bureau zó, dat je regelmatig moét opstaan. Zet de printer aan de andere kant van de ruimte. ‘Rol’ niet met je bureaustoel tot aan je opbergkast maar sta recht. Je kan zelfs je telefoon buiten handbereik plaatsen. Tijdens het gesprek kan je zelfs even blijven rechtstaan. Krijg je een oproep op je smartphone? Beantwoord die dan in de gang. Jij krijgt daardoor beweging én je stoort je collega’s minder.

Installeer dynamisch kantoormeubilair

Is er budget voor nieuwe bureaus? Ga dan voor een versie met verstelbare hoogte of statafels. Een werkstation waarbij je fietst of loopt tijdens je werk, is helemaal hét van hét. Maar zelfs een zitbal heeft al een gunstig effect.

‘Tank’ regelmatig kleine porties

Staat de waterfontein of je fles mineraalwater binnen handbereik? Tsss. Maak daar snel komaf mee. Installeer je ‘bronnen’ een heel eind van je af en schenk kleine porties in. Zo verplicht je jezelf om regelmatig op te staan. Nog een extra voordeel van veel drinken? De regelmatige bezoekjes aan het toilet tellen mee als beweging!

Zet een alarm op je smartphone

We weten het. Met een drukke job en de concentratie die sommige taken vergen, verdwijnen je goede voornemens om elk half uur op te staan al snel naar de achtergrond. Maar niet langer! Installeer snel een alarm op je smartphone, dat je elk half uur herinnert aan je voornemen.

Draag een stappenteller

Hoeveel is genoeg bewegen? Dat wordt helemaal duidelijk met een stappenteller. Ga elke dag ambitieus voor een 10 000 op je teller. Niks zo motiverend als je ook echt vooruitgang ziet. En meteen ook een extra motivatie om de trap te verkiezen boven de lift.

Strek je benen tijdens je pauze

Even pauzeren? Maak van de gelegenheid gebruik om je benen te strekken. Loop eens naar buiten. Of ga naar het toilet op een andere verdieping. Ook tijdens je lunchpauze heb je tijd voor een ommetje. Je broodje, slaatje of soep bekomt je zoveel beter. En je kan meteen enkele collega’s meevragen, samen is nog zoveel leuker.

Ga voor persoonlijk contact

Een mail sturen is makkelijk en snel. Maar soms is het efficiënter om iets face-to-face te bespreken met een collega. Stap dus gewoon even naar die andere afdeling. Je doet er niet alleen je gezondheid een plezier mee. Het bevordert ook nog eens je sociale contacten. En onthoud: contacten maken gelukkig. Weer een extra Enjoy-factor …

Laat je vierwieler thuis

Ook naar en van je werk kan je meer bewegen. Kom je met de wagen? Geef die dan eens een vrije dag en stap of trap naar het werk. Verplaats je je met het openbaar vervoer? Stap dan een halte eerder uit, zodat je nog een kleine wandeling voor de boeg hebt.

Je merkt het. De negatieve effecten van stilzitten kan je makkelijk reduceren. Enkele kleine inspanningen brengen je al een heel eind. Je voelt je al snel een stuk beter in je vel. Zodat je nog meer een Enjoy your Job-gevoel krijgt. Doen dus!

Heb jij zelf een leuke routine om meer te bewegen? Nog andere originele tips om toe te passen op het werk? Laat het ons weten via marketing@asap.be.

Enjoy your (dynamic) Job!

Reacties

×
×