Feedback als voedingsbodem voor nieuwe ideeën
Een bedrijf dat tijdens crisisperiodes het geven van (permanente) feedback op beslissingen aanmoedigt, heeft een streepje voor op directe concurrenten. Een gezond intern feedbackproces is immers niet alleen een goede voedingsbodem voor efficiëntere bedrijfsprocessen en creatieve ideeën om een crisis aan te pakken, maar verhoogt ook de betrokkenheid en motivatie van medewerkers. Het creëren van een communicatieflow in twee richtingen (zowel top-down als bottom-up) zorgt daarnaast ook voor een groter draagvlak binnen de organisatie. Vanuit Asap kunnen we je trouwens heel wat interessante tips geven over hoe je een correcte permanente feedbackcultuur organiseert.
Communiceer persoonlijk, ook in tijden van telewerk
(Verplicht) telewerk in vele bedrijven en organisaties hoeft geen rem te zetten op persoonlijke communicatie, integendeel. Vandaag is het des te belangrijker om – zeker bij minder goed nieuws – met de nodige empathie en warmte te communiceren. Ga bij individuele gesprekken maximaal voor telefonische contacten of videocall. Zo hoor en zie je meteen hoe een collega op jouw boodschap reageert, waardoor je jouw communicatie hierop kunt afstemmen. Bij berichten voor meerdere collega’s is het belangrijk dat je menselijk, begripvol en persoonlijk communiceert. Dat geldt zowel voor e-mails als voor videocalls – die vaak een uitdaging zijn omwille van het groot aantal personen voor het laptopscherm. Vermijd juridisch/technisch jargon en wollig taalgebruik.