De job van je leven binnenhalen? Dat begint met een succesvol sollicitatiegesprek. Check deze tips nog even voor je afspraak. Zo stap je goed voorbereid en zelfverzekerd naar binnen bij je (mogelijk) toekomstige werkgever. En misschien terug naar buiten mét die droomjob. Ga ervoor!

Volg deze 9 tips tijdens je sollicitatie

1. Wat neem je mee naar je sollicitatie?

First things first: je cv natuurlijk! Maar denk ook aan andere info die van pas komt om je ervaring en talenten aan te tonen zoals je motivatiebrief, referentiebrieven en evaluatieformulieren van vorige werkgevers. Heb je een portfolio? Dat mag ook mee. Voorzie daarnaast altijd een blocnote en een pen om zelf nog wat te noteren.

2. Kom op tijd

Stiptheid geeft een professionele indruk. Je wil toch niet meteen nonchalant overkomen? Door op tijd te vertrekken en dat gehaaste, opgejaagde gevoel te vermijden, houd je trouwens ook je eigen stresslevel wat in toom.

Een degelijke voorbereiding helpt je vlot op weg:

  • Ga indien mogelijk vooraf al eens naar de juiste locatie of bekijk het bedrijf virtueel op Google Streetview. Zo herken je het gebouw sneller.

  • Apps zoals Google Maps en Waze schatten voor jou je reistijd in, inclusief files of drukke punten. Handig!

  • Tel bij die ingeschatte reistijd nog wat speling om zeker op tijd te zijn.

Ben je door onvoorziene omstandigheden toch te laat? Bel dan even naar de onderneming om te verwittigen.

3. Wees concreet en specifiek

Vermijd vage termen en een oppervlakkige uitleg. Ga in detail! Je overtuigt je werkgever‑in‑spe met meetbare informatie en precieze beschrijvingen van je verwezenlijkingen. Vertel over je eigen ervaringen en leg verbanden met de functie om te bewijzen dat je een meerwaarde zal zijn voor het bedrijf.

4. Herhaal je sterke punten drie keer 

Je sterke punten? Daar mag je fier op zijn. Je mag ze dan ook vol vertrouwen bevestigen, aan de hand van verschillende anekdotes of voorbeelden tijdens het gesprek. Toon daarbij ook aan hoe je capaciteiten de ondernemingsdoelstellingen ondersteunen en versterken.

Een voorbeeldje:

Je bent trots op je communicatieve vaardigheden. Super! Vermeld dan verschillende situaties waarin dat talent van pas kwam. Die keer dat je een probleem met je collega hebt opgelost door het op de juiste manier uit te praten, dat je een lastige klant tevreden hebt gesteld dankzij doelgerichte communicatie of dat je een heikel punt hebt durven aankaarten bij je ex-werkgever … praktijkvoorbeelden werken!

5. Een sollicitatie is een dialoog

Voor een goed gesprek hanteer je de 50-50 regel. Jij praat 50% van de tijd en je gesprekspartner ook. Als je gestresseerd bent, is dit soms niet simpel. Misschien heb je dan wel de neiging om te ratelen of weet je plots helemaal niets meer te zeggen. Geen nood, dat los je zo op:

  • Schrik om te veel te babbelen? Let er dan op dat je geen monoloog houdt. Stel voldoende vragen en laat je interviewer uitspreken voor je weer reageert.

  • Vrees je stil te vallen? Antwoord niet met een simpele ‘ja’ of ‘nee’ op de vragen, maar breid wat uit door voorbeelden, e.d. te geven.

Anderzijds hoef je ook geen schrik te hebben voor korte stiltes. Je denkt beter even na over een vraag dan zomaar iets te vertellen en jezelf vast te praten.

6. Vraag extra uitleg

Vind je de vraag van de interviewer moeilijk of onduidelijk? Vraag dan extra uitleg. Daar is niets mis mee. Zo win je trouwens ook wat tijd om je antwoord voor te bereiden.

7. Toon je zelfkennis

Maak een lijstje van je competenties. Bijvoorbeeld: je functioneert goed in teamverband, je neemt graag verantwoordelijkheid, je bent betrouwbaar, creatief, ... In welke concrete situaties gebruikte je die competenties al?

De kans is groot dat je interviewer ook naar je minpunten polst. Niemand gelooft dat je er helemaal geen hebt, dus je kan maar beter eerlijk zijn. Bedenk op voorhand welke 2 of 3 zwakke punten je gaat vermelden. Leg uit wanneer deze kenmerken naar boven komen en vertel ook hoe ze toch in je voordeel kunnen werken. Stel dat je geen ochtendmens bent, dan heeft dat misschien als voordeel dat je namiddag extreem productief bent of dat je wat later doorwerken geen probleem vindt.

8. Hou tijdens je sollicitatie rekening met je non-verbale communicatie

Studies tonen aan dat 65% van de boodschap non-verbale communicatie is. Met een positieve uitstraling overtuig je je interviewer zeker!

Enkele tips?

  • Geef een stevige handdruk.

  • Durf oogcontact te maken.

  • Probeer niet te wiebelen op je stoel of te wriemelen met je kledij.

  • Glimlach!

9. Stel vragen

Wil je zelf enkele vragen stellen? Doe dat dan zeker want zo toon je interesse in de functie en het bedrijf. Bereid alvast enkele gerichte vragen voor die aantonen dat je opzoekwerk hebt gedaan en dat je effectief weet waarvoor je solliciteert. Wacht wel op het juiste moment om ze te stellen.

Wat zijn de volgende stappen?

Zorg dat je duidelijkheid hebt over de verdere selectieprocedure.

Hou een sollicitatiedagboek bij

Schrijf na je sollicitatiegesprek snel de belangrijkste te onthouden punten neer: met wie je gesproken hebt, wat er tijdens het gesprek gezegd is, hoe je de vragen beantwoordde, je positieve attitude, etc. Heb jij al de informatie die jij wilde krijgen? Wat zou je anders doen volgende keer? Je leert er veel uit!

Volg je sollicitatiegesprek op

De perfecte match maken tussen jou en de onderneming: dat is onze missie. Bel dan ook direct je Asap-uitzendconsulent(e) om hem/haar te briefen over je sollicitatiegesprek. Hij/zij zorgt voor de nodige follow-upacties bij de onderneming.

Heb je de job niet te pakken?

Is het deze keer niet gelukt? Voelde je zelf geen klik met het bedrijf? Vraag zeker feedback aan je interviewer, zodat je daaruit kan leren en verder kan groeien. Laat de moed niet zakken na een mislukte sollicitatie. Volgende keer beter!  

Ben je aangenomen?

Proficiat en … Enjoy your (new) Job!

Met deze Asap-tips maak je gegarandeerd een positieve indruk tijdens (en nog lang na) je sollicitatiegesprek.


Enjoy your (new) Job!

Vind versterking voor jouw team!

Cliquez ici