Heb je 15 april al aangevinkt in je agenda? Op de ‘Dag van de Medewerker’ – die jaarlijks plaatsvindt op de derde donderdag van april – zetten werkgevers hun management assistants en andere medewerkers in de bloemetjes. Zeker in deze uitdagende coronaperiode is een originele attentie en bijhorend schouderklopje meer dan welkom voor heel wat werknemers. Hoe ontstond het concept van deze dag? En hoe kom je als zaakvoerder of leidinggevende origineel uit de hoek om jouw medewerkers te laten voelen wat zij waard zijn?

Een van oorsprong Amerikaans idee

In 1952 werd in de Verenigde Staten de eerste Secretaressedag gelanceerd. Het doel? Zoveel mogelijk vrouwen aanmoedigen om een carrière te starten als secretaresse. In de jaren 80 waaide deze formule over naar Europa, waarbij uitzendbureaus het concept in ons land lanceerden. De Secretaressedag groeide uit tot een vast moment om secretaresses letterlijk in de bloemetjes te zetten voor hun werk.

Van Secretaressedag naar Management Assistant Dag

De voorbije decennia wijzigde de job van secretaris of secretaresse ingrijpend. Hij of zij evolueerde naar een veelzijdige management assistant, ofwel een multitasker ‘pur sang’ die organisatietalent, communicatievaardigheden en een proactieve aanpak in één persoon verenigt. Management assistants zijn uitgegroeid tot administratieve sleutelfiguren in het bedrijf of de organisatie waarvoor ze werken.

Nieuwe uitdagingen maken job een pak complexer

Onder invloed van nieuwe technologische ontwikkelingen doken in bedrijven en organisaties de laatste jaren heel wat nieuwe uitdagingen op. Telewerk – in alle mogelijke vormen – is er slechts één van. En wat dan gezegd van het voorbije jaar, met de coronacrisis als aanjager voor een toenemende digitalisering van taken, de hybride werkplek, ‘het nieuwe normaal’ en change management? Geen wonder dat heel wat management assistants toe zijn aan een extra schouderklopje.

Zet je medewerkers in de spotlights

Het verplicht werken op afstand maakt het momenteel voor iedereen moeilijk om de motivatie op peil te houden. Management assistants en andere administratief ondersteunende medewerkers – voor wie sociale contacten met collega’s, klanten en leveranciers cruciaal zijn voor de dagelijkse werkorganisatie – moeten alles uit de kast halen om agenda’s efficiënt te beheren en werktaken vlot te verdelen. Hoe geef je hun motivatie een extra boost?

Inspireer en motiveer hen via originele acties

Er zijn 1001 manieren om jouw waardering te uiten of jouw team te bedanken. Wat dacht je van de volgende (coronaproof) acties?

  • Organiseer een online fit company-training voor jouw team, met een health coach als professionele begeleider: zo combineer je niet alleen groepsgevoel met gezondheid en mentaal welzijn, maar steek je jouw medewerkers ook een hart onder de riem in deze moeilijke tijden.

  • Of wat dacht je van een al even gezonde dosis cultuur via een gratis ticket voor een online muziekconcert, museumbezoek of toneelvoorstelling? Diverse cultuurgezelschappen – zoals bijvoorbeeld De Munt of het gratis onlineplatform OperaVision – zetten hun deuren virtueel open voor nieuwe opvoeringen.

  • Hebben jouw medewerkers tijdens de coronacrisis een van hun hobby’s opnieuw opgepikt? Of hebben ze een nieuwe hobby ontdekt? Geef hen een duwtje in de rug met een ticket voor gratis bijscholing of training, zodat ze zich na de werkuren vol enthousiasme op hun (nieuwe) tijdverdrijf kunnen storten.

  • Wil je het iets ambitieuzer aanpakken? Start dan een (online) waarderingsprogramma op, waarbij je via een scoringsmodel jouw medewerkers punten kunt laten verdienen bij goede prestaties. Met die punten kunnen ze vervolgens een mooie beloning in de wacht slepen, die jij vooraf bepaald hebt.

Gelukkige medewerkers zijn essentieel voor het succes van jouw afdeling of bedrijf. Dus maak er een mooie ‘Dag van de Medewerker’ van! En vooral: bedank collega’s ook regelmatig op andere dagen. Strooi met complimenten en toon je medewerkers regelmatig hoe hun inspanningen het bedrijf en de klanten vooruit helpen. Veel succes!

Op basis van deze 9 criteria kies je het juiste interimkantoor

Gratis checklist

Downloaden

Vind versterking voor jouw team!

Mist je team een enthousiaste werknemer die de puzzel compleet maakt? Wij ontdekken het graag tijdens een gemoedelijk gesprek bij een (virtueel) kopje koffie.

Contacteer ons

Meer blogartikels lezen