Zo hou je je voedingsschema vol op je werk

zo hou je je voedingsschema vol op je werk

Wil je je lichaam in conditie brengen/houden? Naast beweging en sport is gezonde voeding daarvoor cruciaal. Maar tijdens je werkdag zijn er heel wat valkuilen die je genadeloos afleiden van je voedingsschema. Te veel honger om tot de lunchpauze te wachten? Te laat thuis om naar de supermarkt te gaan? Een snelle snack en/of fastfoodlunch loeren om de hoek. Hoe je toch kan volharden in je gezonde voedingsplan? Zelfs tijdens een drukke werkdag? Alles start met een goede voorbereiding. Hierbij enkele tips. 

Tip 1: Plan je hele week in het weekend

Weekend! Tijd om te ontspannen, chillen, sporten en toffe dingen te doen met de kids en vrienden. Maar ook om alvast vooruit te denken naar volgende week. Want je gezonde voedingspatroon vastberaden aanhouden, dat vergt wat voorbereiding. Zet je even neer en plan je maaltijden. Wat neem je maandag mee naar je werk? En dinsdag, en de rest van de week? Als je weet wat er op het menu staat, is het ook veel makkelijker je daaraan te houden. Zo eet je gegarandeerd gevarieerd en krijg je de nodige voedingsstoffen binnen.

Tip 2: Koop alle voedingswaren voor de rest van de week

Goede voornemens zijn één. Een consequente uitvoering is iets anders. Het is makkelijker om je aan je voedingsschema te houden, als je alle ingrediënten ook in huis hebt. Koop daarom direct in het groot in voor de rest van de week. Zo zit je nooit zonder verse groenten en fruit als je een keer geen tijd meer hebt om naar de kruidenier of supermarkt te gaan. Bovendien spaar je heel wat shoppingtijd uit, die je kan besteden aan écht leuke dingen. Enjoy!

Tip 3: Kook in het weekend al zoveel je kan

Een gezonde lunch prepareren, komt er door de week soms niet van. Bereid in het weekend dus al zoveel mogelijk voor. Trek je enkele uurtjes terug in je keuken en prepareer zoveel mogelijk. Was groenten en fruit. Snij alles ingrediënten. Bak vis, vlees, tofu. Kook pasta, rijst en quinoa. Bereide maaltijden kunnen in de diepvriezer. Zet ze de avond ervoor in de koelkast en tegen lunchtijd is alles zeker ontdooid.

Door in het weekend alles te koken en bereiden, spaar je heel wat tijd uit door de week. Bovendien is het zóveel plezanter omdat je niet onder tijdsdruk staat. Ontspan je dus en geniet ervan (eventueel met een lekker glaasje).

Tip 4: Investeer in goede lunchboxen

In het weekend de rest van de week al voorbereiden, zodat je de nodige arbeidsvitamines binnenkrijgt? Dat vereist heel wat potjes. Investeer dan ook in goede lunchboxen. Of recylceer glazen bokalen voor gezonde slaatjes en tussendoortjes.

Tip 5: Hou altijd een gezond tussendoortje bij de hand

Soms kan een opkomende honger je overvallen. Een koekje bij de koffie en/of de snoepautomaat om de hoek zijn dan wel héél verleidelijk om snel van die knorrende maag en dat flauwe gevoel af te raken. Gelukkig hoef je in noodsituaties je toevlucht niet te nemen tot die ongezonde alternatieven. Hou gewoon altijd een stukje fruit, potje (natuur)yoghurt of handvol noten binnen handbereik. Zo is tussendoor zondigen voortaan verleden tijd.

Je goed voelen in je job start met je goed voelen in je vel.
Heb jij zelf nog leuke tips die je helpen om je makkelijk aan je voedingsschema te houden op het werk? 
Laat ze ons weten op
marketing@asap.be!

Check hier alvast onze originele recepten voor gezonde tussendoortjes en lunches op het werk.

Enjoy your Healthy Meals!

Enjoy your Job! 

Reacties

×
×