Verschillende bedrijven kampen met een aanzienlijk verloop bij de invulling van studentenjobs. Dat kost tijd en geld, en is niet bevorderlijk voor de teamspirit. Om dit probleem te voorkomen, zet Asap de eerste stappen op het vlak van ‘parental involvement’. Door ouders samen met de studenten op voorhand uit te nodigen op de werkvloer, zijn ze achteraf sneller geneigd onderling overleg te plegen over het vakantiewerk. Zo gooien jongeren minder snel de handdoek.

Wereldwijde trend ‘parental involvement’ dringt door in Vlaanderen

In de zomermaanden klussen heel wat studenten bij. Studentenjobs zijn een win-winverhaal. Het is positief voor bedrijven, die zo hun vaste werknemers een welverdiend verlof kunnen gunnen. En het is interessant voor studenten: zij verdienen een extraatje, waarmee ze op vakantie gaan, hun kot betalen, zich een nieuwe smartphone aanschaffen om op Pokemons te jagen, …

Studenten hebben al eens de neiging de inhoud van hun vakantiejob onderschatten, weet Ruben Peumans (CEO Asap HR Group): “In bepaalde studentenjobs is het verloop daarom groot. Omdat studenten vroegtijdig afhaken, zijn er soms twee, drie, zelfs vier studenten nodig om één positie gedurende een bepaalde periode in te vullen.”

‘Parental involvement’ motiveert om aan de slag te blijven

Verschillende bedrijven kampen met een dergelijk verloop, gaat Ruben verder: “Wanneer er meerdere studenten nodig zijn om een vacature in te vullen, heeft dat financiële en menselijke gevolgen. Enerzijds duurt het even vooraleer een nieuwe student vertrouwd is met zijn job, wat leidt tot lagere productiviteit. Anderzijds ontstaat er geen band met de vaste medewerkers, wanneer een student maar een korte tijd actief is. Daar streven we nochtans naar. Want we beschouwen studenten als volwaardige leden van het team.”

Om het verloop te counteren slaat Asap een nieuwe weg in, samen met haar klanten. “In het kader van ‘parental involvement’ starten we met pilootprojecten”, weet Ellen Van Damme (District Manager Asap Oost-Vlaanderen). “We nodigen studenten samen met hun ouders uit voor een infomoment ter plaatse. Ze krijgen een introductie over het bedrijf, uitleg over het papierwerk (wetgeving, contract, verloning) en een rondleiding op de toekomstige werkplek. Zo weten studenten perfect wat de job inhoudt, en zijn ze minder geneigd om de handdoek in de ring te gooien. Hun vader en/of moeder heeft de werkplek namelijk samen met hen goedgekeurd, en motiveert hen om aan de slag te blijven. Zo vullen we vacatures stabiel in.”

“Past binnen wereldwijde trend”

De eerste infodag bleek alvast een schot in de roos. Dat succes verrast professor HR-management Dirk Buyens (Vlerick Business School) allerminst: “De jongeren van vandaag claimen zelfstandigheid. Ze maken verre reizen, trekken op eigen houtje naar festivals, … Kortom, ze varen hun eigen koers."

En toch blijkt uit wereldwijd onderzoek dat (groot)ouders een steeds grotere rol spelen in de zoektocht naar een (tijdelijke of vaste) job. Ze gaan mee naar jobbeurzen, winnen informatie in over potentiële werkgevers of doen een goed woordje voor zoon- of dochterlief. Soms gaat het zelfs zo ver dat ze jobinterviews bijwonen en onderhandelen over loonvoorwaarden. Dit fenomeen waait nu dus vanuit de Verenigde Staten en Canada over richting ons land. Het initiatief van Asap past binnen deze tendens.”

Meer info over studentenjobs vind je hier.

Vind jouw droomjob.

Ontdek ons aanbod

Meer blogartikels lezen