Home / Artikel / 6 tips tegen coronastress

6 tips tegen coronastress

Tips tegen coronastress

Het verschil met begin 2020 kan niet groter zijn. We hebben (nog steeds) te maken met de grootste gezondheidscrisis sinds 1918, maar vandaag is er opnieuw hoop en perspectief. De vaccinaties zijn gestart, we weten alsmaar meer over het virus en hopelijk kunnen we heel snel de vruchten plukken van de maatregelen en de vaccinaties.

Dat wil niet zeggen dat we het makkelijker hebben. Waar we vorig jaar al supermooi weer hadden tijdens de eerste lockdown, zijn we nu begin januari. Januari met zijn donkere dagen en blue Monday. Het ligt niet in onze aard om negatief te zijn, en we brengen graag Enjoy voor iedereen.

Daarom hebben we voor jullie 6 tips tegen coronastress, coronamoeheid of ook wel de dip die heel wat mensen doormaken door de crisis:

Blijf bewegen

Thuiswerken (als we kunnen), thuis in onze bubbel blijven, het zorgt ervoor dat we minder bewegen. Blijven bewegen is dus de boodschap. Of het nu een wandeling is of je een fervent sporter bent. Elke vorm van beweging is ok. Werk je voornamelijk aan een bureau? Zet dan elk uur je wekker en ga een koffie/thee halen of strek je even uit. Het doet wonderen voor je focus én je humeur.

Toch geen zin om buiten te komen? Check dan eens de verschillende online mogelijkheden om (al dan niet met digitale ondersteuning) te sporten. Dansen, yoga, fitness – het kan allemaal.

Plan een moment voor jezelf in

Echt een moment voor jezelf, me-time. Dus deze keer niet met je bubbel. Dit is een momentje helemaal voor jou! Een warm bad (met heerlijk geurend badzout én bijbehorend beauty momentje), een wandeling of jogmoment in je eentje, een boek lezen, of volg eens een digitale workshop. Heel wat workshops, bijvoorbeeld: bakken, wijn/theeproeven, worden online georganiseerd.

Doe iets zinvol, waar je normaal geen tijd voor hebt

Wat staat er al jaren op jouw bucketlist of op jouw to do list, maar kom je gewoon niet aan toe? Denk hier aan vrijwilligerswerk (in de zorgsector bijvoorbeeld) of dat ene klusje in huis waar je partner al maanden (ok, jaren…) over klaagt. Wedden dat je achteraf veel voldoening hebt?

Stuur eens een old-school brief

Met een onverwachte (handgeschreven) brief kan je iemand (eenzaam of die je al lang niet meer hebt gezien) heel gelukkig maken en het is leuk om te doen. Geen fancy briefpapier nodig, gewoon ruitjespapier, een postzegel en een envelop. Toch liever iets leuker versierd? Laat dan je creativiteit spreken.

Schrijven is ook een ideale manier om stress van je af te schrijven. Zit je met iets? Schrijf het neer in een brief (aan jezelf) of in een journal. Je voelt je op slag al beter.

Schrijven niet jouw ding? Kies er eens voor om een andere old-school hobby opnieuw uit de kast te halen. Mooie herinneringen ophalen, nieuwe maken en je kinderen laten zien waar jij je vroeger allemaal mee bezighield. Pret verzekerd!

Blijf verbonden

Het liefst van al zouden we ook weer met z’n allen fysiek op bezoek gaan bij onze familie en vrienden. Maar wat houd je tegen om eens te telefoneren, of samen een video call in te plannen? Voorzie een hapje en een drankje en klaar! Heel wat horecazaken, die momenteel nog gesloten moeten blijven, voorzien aperoboxen. Zo steun je ook nog eens de lokale handelaar én blijf je met je vrienden en familie verbonden. Check, dubbel check.

Jobstress? Check asap.be!

Door de coronacrisis ben je misschien je job kwijtgeraakt of kom je tot de conclusie dat je misschien iets anders wil. Blijf niet bij de pakken zitten en kies vandaag nog voor #EnjoyYourJob! Check onze vacatures op asap.be en solliciteer voor die droomjob!  

En weet je wat echt top is: dit is niet zomaar een zoveelste blogartikel over tips tegen coronastress. Deze tips zijn altijd zinvol als je het eens wat moeilijker hebt!