5 manieren om creatief te solliciteren

Je droomjob in het vizier? Dan laat je best niets aan het toeval over. Buig je in detail over je cv en sollicitatiebrief. Zijn die overtuigend genoeg? Laten die een denderende indruk na? Old school solliciteren is dikwijls niet meer voldoende. Haal dus alles uit de kast en pimp je sollicitatie met de nodige dosis creativiteit! Wij geven je alvast de nodige inspiratie.

Een sollicitatiebrief met cv, maar dan nét iets anders

Vraagt de onderneming waar je wil solliciteren een brief met cv? Bezorg hen die dan ook. Maar pak het net iets anders aan. Voeg er een snuifje creativiteit aan toe. Verval niet in een klassieke sollicitatiebrief, maar schrijf een persoonlijk verhaal of vertel een treffende anekdote. En dan je cv: bekijk dat ook eens met een kritische blik. Verpak je gegevens in een frisse layout. Misschien is een hippe infographic ook een leuk idee. Wedden dat jouw sollicitatie eruit springt tussen al de rest?

Ga digitaal

Digitale tijden vragen om een digitale aanpak. Waarom nog standaardbrieven versturen, als je via een eigen website zoveel meer van jezelf kan tonen? Met (gratis) software als WordPress creëer je in een handomdraai je eigen digitale plek. Registreer je url (bijvoorbeeld www.naam-voornaam.be) en ga aan de slag. Denk er goed over na hoe je jezelf profileert. Wat onderscheidt jou van anderen? Welke informatie – persoonlijkheid, kennis, ervaringen – is relevant voor je toekomstige werkgever? Klaar? Deel dan je webstek via social media. Vraag aan (online) vrienden en relaties om je te helpen in je zoektocht naar een leuke job. We beloven het: geen enkele werkgever kan een originele post die viraal gaat, negeren!

Laat het beste van jezelf zien

Geen woorden, maar daden. Ben je een krak in de keuken? Trakteer je toekomstige werkgever dan op een van je lekkernijen. Is IT helemaal jouw ding? Programmeer dan een kleine game, waarbij rekruteerders een hindernissenparcours moeten doorlopen om jou aan de haak te slaan. Maar ook andere creatieve manieren van solliciteren vallen op. Bedruk een t-shirt met een leuke slogan die iets zegt over jou. Bezorg je cv koeriergewijs (door jezelf of een vriend(in)). Druk je sterke punten af op posterformaat. Er zijn genoeg manieren om er op een leuke manier uit te springen.

Zet een sollicitatiecampagne op

Waarom je potentiële werkgever jou zou moeten aannemen? Dat maak je duidelijk in een overtuigende campagne. Verdiep je in de onderneming waar je graag wil werken. Wat is hun core business? Hoe pakken zij hun communicatie aan? Welke uitdagingen moeten ze overwinnen? Ga vervolgens aan de slag. Laat weten welke interessante ideeën jij voor de onderneming in petto hebt. Of op welke manier jij hen zou kunnen versterken. Lanceer je boodschap op een originele manier, via social media of affiches langs de weg bijvoorbeeld. Je wordt zéker opgemerkt. Want een persoonlijke aanpak wérkt. Let maar op. 

Ga all the way: de videosollicitatie

Een onuitwisbare indruk maken op rekruteerders? Verras met een zelfgemaakte video. Vertel kort wie je bent, waarom je interesse hebt in de job, wat jij voor de onderneming zou kunnen betekenen. Video geeft je de kans om meteen heel je persoonlijkheid en enthousiasme in je sollicitatie te leggen. Je potentiële werkgever merkt meteen welk vlees hij/zij in de kuip heeft. En die honderden cv’s waar hij/zij zich moet doorworstelen? Die belanden allemaal op een stapel, terwijl jouw video gegarandeerd blijft nazinderen!

Bye bye concurrentie! Met een creatieve sollicitatie laat je andere kandidaten mijlenver achter je. Steek er wel voldoende tijd en moeite in. Want je aanpak moet wel goed zijn. Maar het resultaat is dan ook navenant.

Klaar om je toekomstige werkgever te overtuigen dat jij de geknipte man/vrouw voor de job bent? Laat je creativiteit de vrije loop.

Veel succes ermee!

Enne … Enjoy your (new) Job!

 

 

Reacties

×
×
Op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes?

Volg ons via Facebook, Linkedin en Google+.