De arbeidsmarkt is voortdurend in beweging. En daarmee ook de sollicitatieprocedures. Hoe zoeken ondernemingen nieuwe werknemers? Via welke kanalen? Hoe verhoog je je jobkansen als sollicitant? Asap zoomt in op een aantal duidelijke trends, waarin digitalisering, relevantie en flexibiliteit de hoofdrol spelen.

1. Externe jobexperts maken het ondernemingen makkelijk

Een openstaande vacature? Ondernemingen hebben geen tijd én zin om zich door honderden reacties te worstelen. Gelukkig zijn er specialisten die dat wél doen (de jobexperts van Asap bijvoorbeeld). Die hebben een getraind oog voor uitzonderlijk talent. De sollicitatieprocedure verplaatst zich dus dikwijls naar een gespecialiseerde partner die een grondige selectie maakt van de meest geschikte talenten.

2. Een ‘perfect fit’ in de bedrijfscultuur

Het zijn niet noodzakelijk de knapste koppen die ondernemingen naar grote successen leiden. Diploma’s zijn niet meer heiligmakend. Ondernemingen zijn vooral op zoek naar gemotiveerde talenten met de juiste attitude. Medewerkers die perfect in hun bedrijfscultuur passen. Werkzoekenden houden het dus best niet alleen bij de feiten als ze solliciteren. Relevante persoonlijke info is waar ondernemingen naar zoeken.

3. LinkedIn is dé place to be

LinkedIn is belangrijker dan ooit. De professionele netwerksite veegt traditionele cv’s meer en meer van de kaart. Je mag er zeker van zijn: LinkedIn staat op de checklist van alle rekruteerders (ook die van onze Asap-consulenten). Een sterk profiel is dan ook een must. LinkedIn is de plek om in detail te gaan. Asap informeert je graag hoe je als werkzoekende een profiel opmaakt waarmee je indruk maakt op rekruteerders. Of hoe je als onderneming LinkedIn voor je kan laten werken.

4. Solliciteren via Facebook

LinkedIn is dan wel het typische digitale sollicitatiekanaal. Ook Facebook is bezig aan een professionele opmars. Niet alleen kan jij via the social network jouw hele netwerk inschakelen in je zoektocht naar een nieuwe job. Vrienden taggen nu eenmaal graag vrienden als ze interessante vacatures zien. Ook ondernemingen kijken meer en meer mee naar je online leven. En hoe dat kan passen in hun bedrijfscultuur. Denk dus goed na wat je post: laat je berichten voor je wérken. En laat weten dat je beschikbaar bent. (Op zoek naar de job van je leven? Via facebook.com/asaphrgroup blijf je op de hoogte van het laatste jobnieuws!)

5. Spring eruit met een relevant cv

Ondernemingen willen weten hoe werknemers hen kunnen versterken. Cv’s met een opsomming van saaie data en feiten zijn verleden tijd. Voor alle praktische details verwijs je gewoon naar je uitgebreide LinkedIn-pagina. Persoonlijkheid tonen is de boodschap! Werkzoekenden focussen best op ‘interessante’ informatie: ervaringen en capaciteiten die relevant zijn voor de job. En inderdaad, dat betekent voor elke job een aangepast cv waarin specifieke accenten in de spotlight worden gezet. Zodat het voor rekruteerders meteen in het oog springt is waarom jij de witte raaf bent die zij zoeken.

6. Flexibiliteit is de toekomst

Razendsnelle (digitale) ontwikkelingen zorgen ervoor dat ondernemingen flexibel moeten kunnen inspelen op opportuniteiten. Jobs in een vast dienstverband worden alsmaar schaarser. Werken in projecten is de trend. Dat houdt ook voordelen in voor de werknemer, die daardoor een schat aan ervaring in diverse werkomgevingen opdoet.

Laat het duidlijk zijn. Asap houdt graag zijn vinger aan de kloppende pols van de arbeidsmarkt. Zo spelen wij snel in op marktevoluties en garanderen wij de beste match tussen talenten en ondernemingen. Elke dag opnieuw.

Meer info nodig? Neem contact op met onze uitzendconsulenten. Er is altijd wel een kantoor in je buurt.

Vind jouw droomjob!

Ontdek ons aanbod